התקשר עכשיו    052-4282502
תפריט אתר

דק סינטטי, תולדותיו ועד היום


היום רבים בוחרים במשטחי דק כריצוף חוץ ברחבת ביתם, במרפסת או ברחבות ציבוריות. כיוון שישנם סוגים רבים של דקים, כל אחד יכול למצוא לעצמו את פתרון הדק האידאלי עבורו. ההבדלים בין בדקים באים לידי ביטוי בחומר, בצבע ובאופן ההתקנה כאשר אחד מסוגי הדקים אשר השימוש בהם הולך וגובר הוא הדק הסינטטי.

דק סינטטי נקרא גם דק אקולוגי והוא עשוי שילוב של פולימרים ממוחזרים עם שבבי עץ. היחס בין החומרים השונים (יחד עם הדבקים) משתנה בין החברות ובין ארץ המוצא של הדק וכולם נותנים פתרון של דק עמיד לאורך שנים רבות, דק נעים למגע ונוח מאד להתקנה. השוני בין הדק הסינטטי לבין הדק מהעץ בא לידי ביטוי בפרמטרים רבים כאשר היתרונות הבולטים של הדק הסינטטי הם הזהות בין המשטחים השונים, קלות ההתקנה וקלות התחזוקה לאורך השנים.

על מנת לבחור דק בכלל ודק סינטטי יש להסתכל על המרכיבים של הדק, ארץ המוצא שלו ולבחון איזו אחריות ניתנת עבור הדק עצמו (כלומר עבור המשטח). כיוון שרוב האנשים אינם מכירים את ההבדלים בין הדקים השונים ריכזנו מדריך אודות הדק הסינטטי ואנו מאפשרים לפנות אלינו בשאלות ולהתייעצות.

התפתחות הדק הסינטטי

הדק הסינטטי החל את דרכו בארצנו לאחר שנות ה- 90 של המאה הקודמת. עד לאותה תקופה השתמשו בעיקר בעץ על מנת לבנות משטחים ומרפסות. כניסת הדק הסינטטי ענתה על מספר צרכים שעד לאותה תקופה לא היה להם מענה. הדק נתן פתרון אקולוגי היותר והוא עשוי חומרים ממוחזרים, הוא נתן אפשרות להימנע מעבודות תחזוקה מורכבות ויקרות והוא איפשר לקבל מראה אחיד וחלק על גבי המשטח.

לאורך השנים התפתח הדק במספר מישורים ובעיקר עלתה רמת האיכות שלו, מה שמאפשר לנו היום ליהנות מדק עמיד לאורך שנים רבות. גם במידה וישנו צורך לבצע עבודת תחזוקה לעץ העבודה קלה לביצוע ומעניקה מראה אחיד לדק כיוון שצבעו אינו משתנה לאורך התקופה.

יצרנים פופולריים של דק סינטטי

ניתן למצוא יצרנים רבים של דקים סינטטיים כאשר ניתן לחלק אותם לפי ארץ המוצא של ייצור הדק. בכל העולם מייצרים דק סינטטי וגם בישראל ולמרות שלרוב הצרכן רואה את ההבדלים המשמעותיים ביותר בכיסו, מומלץ לדעת ממה מיוצר כל דק ומהי רמת העמידות שלו לפני שניגשים לבצע את הרכישה ואת עבודת התקנת הדק בפועל:

דק סינטטי סיני

ייצור סיני נחשב לרוב לפחות איכותי מאשר לייצור מערבי וכך דם בכל הנוגע לדקים. לרוב, דק סינטטי תוצרת סין יהיה פחות עבה ממקביליו אשר מיוצרים בארה"ב, הולנד וגם ישראל. כמו שאר סוגי הדקים הסינטטיים, גם דק סינטטי המיוצר בסין ישלב בין חומר פולימרי ממוחזר לבין שבבי עץ יחד עם דבקים. הדק אותו ניתן להשיג יהיה לרוב בגוונים אפורים, הוא יהיה זול יותר ממקביליו ועם זאת הוא יתאפיין בתכונות של שמירה על הצבע המקורי (כלומר לא ידהה בשמש), לא יתעוות לאורך השימוש ויהיה פשוט להתקנה כמו שאר סוגי הדקים הסינטטיים.

דק סינטטי אמריקאי

ההשוואה בין דק סינטטי אמריקאי לדומים לו תשים דגש בעיקר על איכות החומר המתקבלת בסופו של דבר. בעוד שדק סינטטי סיני נחשב לזול במחיר ובאיכות, דק סינטטי אמריקאי נחשב לאיכותי ועבה יותר ממקבילו. הדק עשה את כניסתו לארץ בתחילת שנות ה- 2000 ומאז הדרישה אליו הולכת וגדלה. הדק הסינטטי אינו מושפע מפגעי מזג האוויר, הן מבחינת הצורה והן מבחינת הצבע והוא עמיד יותר מדק המיוצר בסין בשל העובדה שהוא עבה יותר. יתרון נוסף שמביא איתו הדק הסינטטי האמריקאי מתבטא בהתקנה כאשר ניתן להשיג דק אמריקאי עם פטנט להתקנה פשוטה שעושה שימוש בתשתית שעשויה מפרופילים מתכתיים.

 דק סינטטי ישראלי

הדק הישראלי הוא דק איכותי אשר מיוצר כאן, בארץ. רמת הייצור בארץ נחשבת לרמה טובה ומעבר לכך הייצור נמצא כאן, ליד הבית ולכן נחסך מאיתנו ומהסביבה עלויות שילוח. ניתן למצוא דק סינטטי ישראלי הניתן להתקנה ללא ברגים או עם ברגים, לבחירת הצרכן. הדק הישראלי מותאם לאקלים הישראלי ולכן אנו רואים כי יש לו עמידות גבוהה בפני קרינת UV. כמו כן לרוב הדק יהיה תואם בצבעיו ובגווניו לדק העשוי עץ כשכמובן ההבדל הוא שהדק נותן מראה אחיד כמו כל דק סינטטי.
דק סינטטי הולנדי

דקים אשר מיוצרים בהולנד ודקים אשר מיוצרים באירופה נחשבים לדקים טובים. לרוב, הדקים מיוצרים תחת הקפדה יתרה (כאשר מדובר בייצור אירופאי ולא סין עם פיקוח אירופאי) ובהתאם העמידות שלהם גבוהה יותר. ניתן למצוא דקים איכותיים מאד המתאימים לשימוש ביתי אשר יחזיקו מעמד שנים רבות ולא ידרשו עבודות תחזוקה לאורך השנים.

סוגי דק סינטטי ובחירת דק סינטטי לחצר שלך

בבואנו לבחור דק סינטטי לחצר הבית אנו יכולים להחליט מראש לבד איזה דק אנו רוצים ואנו יכולים להתייעץ עם חברה אשר המומחיות שלה היא תכנון והתקנה של דקים לחצרות. כך או כך כדאי מאד לבחון את הפרמטרים הבאים של הדק לפני שמבצעים את הרכישה וההתקנה במקום:

עובי הדק – ישנו קשר ישיר בין עובי הדק לבין העלות שלו, אך לא רק. דק שאינו עבה מספיק יושפע מהר יותר מההליכה עליו והנחת משקל (אשר טבעית שתהיה באזורים החיצוניים לבית). העובי של הדק בשימוש הביתי צריך להיות לפחות 6 מ"מ, אך הוא לא חייב להיות מעבר ל- 8 מ"מ. דקים עבים יותר מ- 8 מ"מ יתאימו בעיקר לאזורים ציבוריים ומסחריים אשר משמשים עוברי אורח רבים במהלך היום. דקים אשר אינם עולים על 6 מ"מ עובי עלולים להישחק מהר יותר ולקבל שינויי צורה לא רצויים.

דרגת שחיקת הדק – בבחירת דק סינטטי יש לבדוק את כל הפרמטרים של האיכות כאשר אחד מהפרמטרים הוא דרגת השחיקה של הדק. רמות השחיקה מקבלות את הסימן "AC" ולאחריו מספר (3,4, או 5). רמת שחיקה מספר 3 מסמלת את רמת השחיקה הנמוכה ביותר ולרוב תהיה על דק סינטטי זול. השחיקה במקרה זה תבוא לידי ביטוי מהר יחסית, גם בשימוש ביתי "רגיל". רמת שחיקה מספר 4 תתאים לרוב המשתמשים הביתיים ולשטחים מסחריים בעלי שימוש רגיל כמו למשל בחנויות. דק סינטטי בעל רמת שחיקה מספר 5 יהיה יקר באופן משמעותי ויתאים לשטחים עם תנועה מתמדת, תנועה של עגלות משא ודומיהם.

נראות הדק – ממש כמו שאנו מסתכלים על דק מעץ ויכולים לראות כי ישנו הבדל במראה של סוגי העצים השונים, כך גם בדק סינטטי. הדק הסיני למשל מתאפיין בגוונים אפורים ולעומתו הדק האמריקאי מתאפיין לרוב במראה של דק איפאה. כל אחד יודע כיצד הוא רוצה לראות את הדק שלו ואלו גוונים יותר מוצאים חן בעיניו ועם זאת מומלץ שלא להתעלם משאר הפרמטרים של האיכות כאשר באים לבחור את הדק לחצר.

עלות החומר – כאשר אנו בוחרים את הדק הסינטטי אנחנו לא יכולים להתעלם מעלויות החומר ועם זאת חשוב לדעת מה התמורה לחומר. התפשרות על עובי הדק ועל רמת השחיקה עלולה להביא למצב של החלפת הדק בזמן קצר בהרבה מזה שתוכנן ועל כן מומלץ מאד לבחון כמה עולה הדק ביחס למענה שהוא נותן ולא להסתכל רק על המחיר כפרמטר יחיד.

מה חשוב לדעת על הליך התקנת הדק הסינטטי

הליך התקנת הדק הסינטטי דומה במובנים רבים להתקנת דק מעץ כאשר גם כאן יש צורך בהליך תכנון מוקפד, בחירת חומר נכונה ולאחר מכן התקנה מקצועית על פי הוראות היצרן והתאמת לדק ולשטח. הליך התכנון של הדק מאפשר לדעת כמה חומר לרכוש ולהבין כיצד ייראה האזור לאחר התקנת הדק. בעת התכנון יש לקחת בחשבון גם עדניות במקום ואם מתוכננים שינויים בעתיד יש להתחשב בהם.

לאחר תכנון הדק במקום ניתן להתחיל לבחור את הדק ולגשת למלאכת ההתקנה. הבחירה של הדק צריכה להיות על פי הפרמטרים של איכות ומחיר. כל אחד אשר מתקין דק רוצה שיהיה לו שטח שישרת אותו לאורך שנים רבות ולא רק כאן ועכשיו ועל כן יש לבחון את עובי הדק ורמת השחיקה שלו במקביל להסתכלות על המחיר. השלב הבא לאחר בחירת רמת הדק תהיה בחירת צבע הדק וכיוון שמדובר בדק סינטטי ניתן לראות כי מאותו מפעל ייצור ואותה הארץ ניתן למצוא סוגים שונים ומגוון צבעים של דק. בכל הנוגע לנראות הדק נאמר כי על טעם וריח אין להתווכח ועם זאת מומלץ להתייעץ עם מומחים אשר כבר ראו לאורך השנים מספר משטחי דקים ועל כן יוכלו להמליץ ולתת רעיונות לצבעים שיוכלו להתאים לחצר, לבית (צבע הטיח יכול להשפיע על המראה של הדק עצמו) ולרהיטים שעומדים להיות בחצר.

למה תוכלו לצפות מהדק הסינטטי

הדק הסינטטי חדר לארצנו בשנות ה- 90 ומאז ישנה מגמה של דרישה הולכת וגוברת לשימוש בו. הדק הסינטטי נותן מענה זהה לדק מהעץ כאשר ניתן למצוא משטחי דק אשר נותנים מראה טבעי לחלוטין כך שבסוף ההתקנה לא ניתן לזהות שמדובר בדק סינטטי (מתאים למי שמעוניין במראה הטבעי, מי שמחפש מראה שאינו טבעי לא מהסס לבחור בדק סינטטי).
השימוש בדק סינטטי מאפשר לנו להגן על הסביבה על ידי שימוש בחומרים ממוחזרים ועם זאת הוא מכיל מעט מאד דבקים (עד 5% מהחומר) וההתקנה שלו יכולה להיות עם או ללא ברגים. לאחר ההתקנה של הדק ניתן לצפות למשטח נוח למגע, קל לניקוי ותחזוקה ועמיד. משטחי הדק הסינטטי פחות רגישים לפגעי מזג האוויר (שמש, גשם וברד) ועל כן הם נשארים כפי שהם גם ללא ביצוע עבודות תחזוקה לאורך השנים (אשר נדרשות בדק מעץ).
 
אם הגעתם למדריך זה ניתן לשער שאתם מחפשים אחר התאמת משטח לחצר שלכם. הדק הסינטטי אמנם יכול להישמע בהתחלה פחות אטרקטיבי ובמיוחד לאלו שרוצים מראה טבעי בחצר, אך לאחר למידה אודות הדק הסינטטי רבים שמחים להתקין אותו. על מנת להתקין דק סינטטי יש צורך לבצע תכנון של האזור, לבחור את הדק על פי הפרמטרים שצויינו ועל פי הטעם האישי ומשם הדרך להתקנה קלה.

התקנת דק סינטטי עם חברה אשר מתמחה לתכנון והתקנת דקים תבטיח לכם הגשמה של החלום שלכם ויותר מכך – עזרה בהגדרת החלום שלכם על ידי מתן מענה לאורך התכנון, בחירת הדק וכמובן בהתקנה המקצועית. ההתקנה המקצועית חשובה לא פחות מבחירה נכונה של הדק והיא תבטיח לכם משטח אשר מחזיק מעמד שנים רבות, ללא תזוזה של המשטח (בחלקו או במלואו) ושביעות רצון מהתוצאה הסופית.

מאמרים קשורים